Internationale mannendag

Over communicatie

Onlangs was het Internationale Vrouwendag. Mooie berichten kwamen voorbij op de sociale media met steunbetuigingen aan vrouwen die slachtoffer zijn van huiselijk geweld, femicide, onveiligheid op straat enzovoorts. Ik las een bericht van een politicus waarin hij aandacht vroeg voor de meisjes en vrouwen die op straat worden lastiggevallen met nafluiten en intimidatie. Ik las steunbetuigingen aan vrouwen en wat het voor vrouwen betekent om zich onveilig te voelen. Niets mis mee zou je denken.

Mwah. Er viel me namelijk iets op in al die berichten. In geen van die alinea las ik de woorden ‘mannen’ en ‘jongens’. Nergens. Nergens stond: “Hoe gaan we ervoor zorgen dat jongens en mannen stoppen met het intimideren, nafluiten en ongevraagd betasten van meisjes en vrouwen? De berichten gingen over slachtoffer zijn, maar nergens over dader zijn.

Voorkomen van gedrag

Ik pleit voor een Internationale Mannendag, waarin we aandacht vragen voor de problemen die met name mannen veroorzaken: onveiligheid op straat, seksueel grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer, enzovoorts. Want in de kern is dit eerder een mannenprobleem dan een vrouwenprobleem. Pas als we het ook als zodanig gaan benoemen kunnen we gerichter beleid en wetten maken om dit gedrag te voorkomen. Over welke mannen hebben we het? Wat kenmerkt een pleger? Wat veroorzaakt deze problematiek?

En bij een volgende campagne: spreek de plegers (en hun omstanders) directer en duidelijker aan op hún gedrag. Als je mannen niet direct bij dit onderwerp betrekt, denken ze dat de boodschap niet op hen is gerichtDe kunst in zo’n campagne is om dit negatieve gedrag op een constructieve manier te agenderen. Ik ben ervan overtuigd dat dit kan. En moet. Want zolang je de doelgroep niet bereikt, los je het probleem niet op.

Related Posts

Leave a reply


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.